Förskola. Rätt eller Fel?

Moderaterna har tydligen kommit med ett förslag om att tvinga föräldrar mer eller mindre att ha barnen mindre på förskolan, och att barnen får fem veckors semester. medans vi föräldrar tar ut max 4:a veckor. Inte klokt egentligen.

Såg på svt debatt lite om det. och magnus betner hade en jävligt bra sak där. Han sa att klart man inte vill ha barnen på förskolan förlänge. Men man måste ju, för dom lär ju inte bli utbrända av att åka rutchkana m.m. För om man ska kunna leva och försörja hela familjen, måste idagens samhälle som moderaterna gör att det blir tuffare att leva i och finanskrisen som pågår, måste båda ha jobb. Det e ju så bara.

Jag tycker att förskolan är bra. Visst att ha barnen hemma med föräldrar är väl också bra. Men när dom väl kommer till skolan sen då, och har aldrig varit utsatta för en stor grupp att bry sig om att ta hänsyn till m.m. Är nog jävligt svårt tror jag att det blir för dom. Nu får dom lära känna andra barn och även i sin egna ålder som yngre och äldre. Dom får lite vänner som kommer säkert att hänga med resten av livet om allt går bra och så. Och det tycker jag är en trygghet i sig faktiskt. Att veta att min son får vänner. Jag gick aldrig på dagis som det hette då, för jag gick i förskolan det som heter nollan idag. Och fick lära känna några barn. Jag tror nog att man hade haft lite mera kunskap om gruppsammarbete när man kommer in i skolan om man hade gått längre tid och med en massa olika åldrar. Förskolan då, var ju bara en ålder.

Jag vet att min son trivs på förskolan. Även att vi hämtar han sist så är han alltid lika glad och så, och ibland myser dom i en soffa och sitter och läser en bok eller något, han är inte mer trött då än om man skulle vara med honom hemma. För det första är du hemma flera dagar i sträck måste du sysselsätta honom med en massa aktiviteter som han tycker är roligt och han blir trött av för att kunna sova bra sen. Plus att du kan inte vara den där lekfarbrorn hela tiden, för du har ett helt hushåll att sköta.

Sen tycker jag också, jag som pendlar, åker 2 mil enkel resa till mitt jobb, bör kunna gå och handla innan jag hämtar min pojk på förskolan en snabbis. För det är inte ekonimiskt att åka enbart 4:a mil extra för att handla lite mat för kvällen eller nått, nu har vi en liten butik, men där är det dyrt och har inte alla produkter man vill komma åt kanske. Eller man måste kunna utföra något annat ärende med kanske.

Vad tycker ni där ute om förskolan då?

Kommentarer
Postat av: Caroline

Barn ska inte sättas i förskolan för tidigt och de ska inte behöva vara där för länge om dagarna, max åtta timmar tycker jag. Skaffar man barn får man tänka på vad som är bäst för ungen och anpassa sitt liv efter det så länge barnen inte klarar sig utan sina föräldrar.

2008-11-15 @ 22:10:26
URL: http://karlssoncaroline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0