Elit i skolan?

Jupp, idag på radion var det lite debatt om elitklasser som ska uppföras i sverige. Tio nya elitklasser ska skapas. Och alla hade olika åsikt såklart. Jag tyckte faktiskt att den diskutionen var intressant. Min åsikt om det hela är att visst man ska inte bara lägga ner tid på dom som har det svårt i skolan. Men istället för att skapa hela klasser med duktiga elever så kan man göra olika grupper för ämnena man läser. Som matte för att ta ett exempel. Om man är dålig på matte så är man i Grupp C för enkelheten skull, där man får mycket stöd och hjälp. Det går lite långsammare så att dom som har svårt får tid att lära sig utan att känna pressen från resten av gruppen. Och Grupp B i matte då skulle vara dom som ligger på "normal" nivå, vad nu normal nivå är för något, men dom som inte har några direkta problem att hänga med att lära sig m.m. Medans Grupp A är den gruppen så får även dom lite extra stöd fast framåt istället, dom får svårare uppgiftare och mera stimulans för att dom ligger hela tiden gänget före. Och ska även belönas för att dom gör det med att få det lite roligare matte med svårare uppgifter m.m. Om man börjar med detta i högstadiet ska det även gå in på gymnasiet så dom inte behöver hamna i samma problem igen med understimulans.

Jag känner faktiskt igen mig lite i det där problemet med att ligga före dom andra i just matte. Hade Matte B på Gymnasiet som jag och en till låg flera kapitel före i boken. Vi hade ingen direkt stimulans, det vi gjorde för att göra lektionerna mera intressanta var att räkna snabbast framåt hela tiden. Det var inte så bra. Fick ändå bara VG för jag misslyckades med det sista provet, mest för man antagligen inte orkade bry sig för att man inte var tillräckligt stimulerad. Men läraren där var inte riktigt klok. Men nog om det...

Annars har dagen varit bra. Fått mycket gjort på centralen jag bygger på. Den är på 26 timmar, och jag har kommit mer än halvvägs idag. Skönt faktiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0